Köpinformation

Beställning
Handla enkelt via din mobil, dator eller surfplatta. Webbsidan anpassar sig automatiskt till din enhet.

Alla beställningar är välkomna. Vi förbehåller oss rätten att vägra leverera om något verkar oseriöst.

Lager
Vi strävar efter att alla varor som visas skall finnas i lager. Skulle det uppstå fel på sidan och varan är slut informerar vi dig när vi fått in din order.

Priser
Samtliga priser är inklusive moms (25%). Reservation för prisändringar. Det pris som anges vid beställningstillfället i webbshoppen är det som gäller vid det specifika köptillfället. Samtliga priser är i SEK inklusive moms.
Produkternas priser kan man se i samband med produktpresentationerna. Vi reserverar oss för felaktigheter.

Sortiment
Är det något Du söker men inte hittar i webbshoppen kontakta oss på, info@originellt.se eller
ordertelefon: 0303-352 253

Färgåtergivning
Tänk på att färgåtergivning av bilder kan variera mellan olika datorer. Originellt.se kan därför inte garantera att kulören överensstämmer med färgåtergivningen på din dator.
Är Du osäker på kulören, har du möjlighet att beställa tygprov, 20kr/st , porto 20kr tillkommer per leverans. Beställ på info@originellt.se

Leveranskostnad
Alltid fri frakt inom Sverige på order över 800 kr (SEK). För order under 800 kr debiteras fraktarens avgifter. Du kan alltid se priset på frakten innan du bekräftar din beställning.

Outlöst paket
För paket som ej löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnaderna för
returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad på totalt 300 kr

Leveranstid
Vi levererar din order så snabbt som möjligt, order inkomna innan kl 20:00 skickas normalt dagen efter.

Artiklar beställda i webbshoppen skickas med posten eller schenker privpack och leveranstiden är normalt 2-5 dagar, om annat ej anges. Vid eventuell leveransförsening kontaktar vi dig.

Leveranssätt
Brev: Mindre beställningar levereras som brev.
Postpaket: Beställningar som inte ryms i brev levereras som paket.
Varorna hämtas ut på Postens eller Schenkers utlämningsställe.

Reklamation
Om någon produkt blivit skadad under frakten kan Posten hjälpa dig med en reklamation.
Om det däremot visar sig att vi gjort en felaktig expediering är du välkommen att ringa
eller mejla oss så ska vi rätta till det hela. Felaktig vara: Om varan är felaktig eller
skadad ska den reklameras. Anmälan ska var oss tillhanda inom 14 dagar efter att du
mottagit varorna. Originellt.se ersätter med ny vara eller pengarna tillbaka. Observera
att använd vara är godkänd vara och eventuell reklamation eller anmärkning godkännes ej.
Kontrollera varorna innan innan du börjar t.ex klippa.

Transportskada
Om Du redan vid avhämtning av leveransen upptäcker skada skall du inte ta emot godset utan lämna tillbaka på utlämningsstället.

Betalning
Genom att erbjuda många olika betalsätt vill vi ge dig som kund möjlighet att betala på det sätt som passar dig bäst.

- Kreditkort. Vi tar emot de vanligaste korten visa, mastercard, American express, m.fl.

- Pay Pal. Betalning genom ditt pay pal konto.

- Faktura. Vi ger dig möjlighet att betala via faktura (betalningsvillkor 14 dagar) samt delbetala, genom samarbete med Klarna Bank AB (publ). kravet är att du inte har några betalningsanmärkningar. OBS: Leverans mot faktura görs enbart till beställarens folkbokföringsadress.

- Dela upp din betalning. Genom vårt samarbete med Klarna Bank AB (publ) kan vi erbjuda att handla på avbetalning.


För att få handla på originellt.se´s webbshop måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år
måste du ha målsmans godkännande.

Orderbekräftelse/Faktura
Orderbekräftelsen skickas direkt till din e-mejl när du bekräftat din beställning. Vi sänder fakturan på beställningen till dig i samband med leveransen av varorna.

Öppet köp
Du har rätt att byta vara eller ångra ditt köp inom 14 dagar förutsatt att varan är i originalskick. Förpackningen ska vara obruten och kredit utfärdas när returen anlänt
Originellt.se lager. Du står själv för returfrakten.
Kontakta oss via e-mail info@originellt.se

Utlämnande av personuppgifter

Skickar Originellt.se personuppgifter till tredje part?

När du köper något hos Originellt.se skickar vi adress- och kontaktuppgifterna vidare till fraktföretag som levererar den fysiska frakttjänsten. Fraktleverantörens namn står alltid på webbsidan
där bokningen verkställs. Du har möjlighet att avbryta köpet om du inte vill att fraktleverantören i fråga ska få del av uppgifterna.

Förutom fraktleverantörerna skickar vi information till Klarna Bank AB (publ) vid slutförandet av varje online-köp, så de kan hantera betalningstransaktionen. Följande personuppgifter kan skickas till Klarna Bank AB (publ):

    kundnumret hos Originellt.se,
    personnummer (valfritt, endast vid fakturaköp),
    namn,
    telefonnummer,
    e-mail,
    IP-adress.


Vid behov kan Klarna kräva att du matar in andra uppgifter under din betalningstransaktion, som sker via en krypterad direktanslutning mellan din webbläsare och Klarnas server. I så fall kräver
de bara sådana uppgifter som erfordras för att hantera din betalning, och de sparar uppgifterna bara så länge som lagen kräver.


Vi sprider inte dina personuppgifter eller annan informationen om dig till någon annan än de ovannämnda parterna utan ditt samtycke.


Vad som avses med personuppgifter
Detta innefattar personuppgifter (så som/na) namn, e-postadress adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter som ert besök på vår site automatiskt medger, så som ip-adress, webläsarversion, operativsystem, webadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc.


Integritetspolicy GDPR.
Originellt.se lagrar vissa personuppgifter, d v s uppgifter som kan direkt eller indirekt knytas till en person. T ex sparar vi ditt namn och kontaktuppgifter
när du skapar ett användarkonto hos oss. Vi sparar dock aldrig fler personuppgifter än det som är nödvändigt för följande ändamål:

    att leverera varor enligt Originellt.se's Allmänna villkor,
    att förse våra kunder med smidiga och säkra betalningsmöjligheter,
    att följa bokföringslagen och övrig gällande lagstiftning,
    att skicka nyhetsbrev till kunder som godkänt att ta emot sådana.


För att göra ovanstående sparar vi följande personuppgifter om dig själv och ev andra parter som du uppger som avsändare, mottagare eller betalare:

    namn,
    e-mail,
    telefonnummer,
    adress (hus, gata, postnummer, ort, land),
    IP-adress.


Inga personnummer lagras av Originellt.se. En fysisk person som är kund hos Originellt.se kan dock välja att ange sitt personnummer i samband med betalning
mot faktura. I så fall sparas inte personnumret av Originellt.se, utan det överförs direkt till underleverantören Klarna Bank AB (publ). De använder i sin tur personnumret för
att underlätta slutförandet av kundens fakturatransaktion samt inhämtning av adress, telefonnummer.

Vi lagrar inga andra uppgifter än ovanstående, förutom i följande undantagsfall:

    En kund behöver ge oss bankkontouppgifter för att ta emot pengar från oss, t ex vid en reklamation,
    En kund matar in personuppgifter i ett inmatningsfält som inte är avsett för personuppgifter utan att meddela oss.


Hur länge sparas personuppgifter, och hur får man bort uppgifterna?

Personuppgifter som du matar in eller överför till Originellt.se sparas från tidpunkten då du aktivt godkände att bli en registrerad användare hos Originellt.se till dess att du avregistrerar dig.


Du avregistrerar dig genom att skicka ett e-mail till info@originellt.se med rubriken "Avregistrera konto: " följt av ditt användarnamn hos Originellt.se. Vi kommer då att kontakta dig och bekräfta din förfrågan innan vi avregistrerar ditt konto och tar bort alla personuppgifter som är kopplade till kontot, förutom ev. uppgifter om försäljningstransaktioner som vi måste spara en viss tid enligt lag.


Var lagras uppgifterna?

Uppgifterna lagras i databaser och loggfiler på Originellt.se's dedikerade servrar hos den danska hostingleverantören One.com. Samma maxtider gäller för loggfilerna som för databaserna.
Ovannämnda uppgifter som skickas vidare till underleverantörer lagras i andra databaser och loggfiler hos dessa företag.

Mail-utskick

Med din tillåtelse kan det hända att vi skickar olika kategorier av information till dig via e-mail, SMS eller telefon. Exempel på information som kan skickas är statusuppgifter kring dina aktuella
frakter, frakthandlingar för utskrift, nyhetsbrev och erbjudanden.


Korrigering av felaktiga personuppgifter

Originellt.se har rätt att korrigera personliga data i enlighet med tillämplig lagstiftning.

Framtida ändringar

Originellt.se förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att uppfylla nya legala eller tekniska
krav. Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på denna sida.


Anti-SPAM policy
Originellt.se medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till våran verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa enkelt från en länk i e-postmeddelandet. Detta ska kunna ske utan att kunden måste göra en inloggning eller liknande.

Övrigt
För tillfället levererar vi till Sverige, Norge, Danmark och Finland. Skulle du vara intresserad av att handla från något annat land ber vi dig kontakta oss.
Ring +46 303-352253 eller mejla till info@originellt.se för vidare information.

Garanti
Vi tillämpar konsument köplagen. Garanti gäller ej vid felaktigt användande av produkten.
Ej heller om kunden bedöms ha skadat varan själv. Vid defekt vara kontakta oss via mejl
så fort som möjligt på info@originellt.se Bifoga alltid kvitto/orderbekräftelse från Originellt.se´s webbshop vid retur! Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämdens rekommendationer.